Az napokban abszolút, a szó szoros értelmében testközelből
szemlélhetem a nagybetűs Gyermeknevelést. Úgy hozta a sors, hogy több család
életébe is betekintést nyerhettem – olyan családokéba, ahol még óvodás korú,
tehát az igazi, intézményes oktatás romboló hatásaiból eddig még kimaradt
lurkók cseperednek.
Sok érdekes, és
rendkívül markáns tapasztalattal szolgált a sok együtt töltött óra. Például
ezidő alatt egyértelművé vált számomra, hogy minden látszattal ellentétben a kismanók
türelme sokkal nagyobb és tiszteletreméltóbb, mint amilyennek gondoljuk,
érzékeljük – vagy mint amilyennel nagy átlagban mi magunk rendelkezünk.
Ők ugyanis – legyen szó bármilyen liberális családról is –
végső soron függő pozícióban vannak, tehát hosszú távon üzembiztosan az
történik velük, amit a felnőttek szeretnének. Persze, hogy odáig mennyi hisztin
vagy vitán át vezet az út, azt tudják befolyásolni; ugyanakkor sok családban ez
egyértelműen szélmalomharc, megnyerhetetlen csata. Így hát a kölykök
kénytelenek elviselni a felnőttek véleményét, elgondolását, reakcióidejét –
mert ha lázadnak is ellene, ugyanaz lesz a vége. Persze sokszor lázadnak. De ha
belegondolunk: még többször nem. És végigvárják, amíg (szerintük teljesen
feleslegesen) feltűrjük a ruha ujját; amíg befejezzük azt a (teljesen
érdektelen) mondatot, amit valamelyik felnőtt társunknak céloztunk; amíg
(dögunalmasan) pihenünk még egy kicsit; amíg (teljes testünkkel, lelkünkkel és
szellemünkkel) odafigyelünk rájuk.
Nehéz ebben a dologban jó, élhető kompromisszumot találni;
úgy kijelölni mindannyiunk határait, hogy a lehető legkevésbé sértsük
egymáséit. Mindemellett nagyon fontosnak tartom, hogy néha mi, nagy, okos
felnőttek is elgondolkodjunk rajta, hogy vajon mennyi belenyugvásba
kényszerítjük bele a körülöttünk élő gyerekeket; az elvárásaink, szabályaink
közül mennyi szolgálja a kismanók biztonságát, és mennyi a mi kényelmünket,
félénkségünket, gyanakvásunkat, előítéleteinket.
Nem gondolom, hogy utóbbiak nem fontosak. Főképp azért
nagyon lényegesek, mert pont ezek kapcsán tanul meg egy gyerek alkalmazkodni,
tiszteletben tartani a másikat, együtt működni a másik fél gyengeségeivel és
korlátaival.
Ugyanakkor nagyon fontos, hogy ezeknek a korlátainknak mi
magunk legyünk tudatában; s mi magunk hívjuk fel a gyerekek figyelmét: a felnőtt
sem tökéletes, nem isten – s mint ilyen, néha megértésre, hozzá való idomulásra
szorul.
Sokkal rosszabb, ha erre egy kölyök magától jön, magától
érez rá. Elvész benne a hitelességünk, hiszen jogosan érezheti úgy, több
hibánkat, több „titkunkat” ismeri, mint mi magunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése